Checklista för utställningsansvariga

Inför utställningen | På Utställningsdagen | Efter Utställningen

 



Inför Utställningen

Detta är en sammanställning ur SKK:s Handbok för utställningsansvariga.

KLUBBENS PROFIL

Som utställningsarrangör finns förutom ambitionen att göra en ”tekniskt bra” utställning även en önskan att göra något speciellt. Denna speciella profilering är viktig och trevlig. Det finns ett antal arrangörer i dag som gör många extra arrangemang. Alla dessa kanske inte kan uppfattas av utställaren, men oavsett vem som kan se det där lilla extra kommer det ändå utställarna till del i form av en speciell stämning kring arrangemanget. Det här lilla extra kan till exempel vara att domarna tas om hand speciellt bra, extra fina priser till grupptävlingarna, rosetter till flera klasser mm.

 

Det kan även gälla ett väl genomtänkt tema från utställningskatalog till entrébiljetter eller en utställning med ett speciellt tema.

 

Oavsett vad klubben vill göra med sin utställning gäller att det finns ett klart uttalat budskap från styrelsen. Budskapet kan vara mycket enkelt; hundutställningar ska vara trivsamma. Sedan genomför man en utställning där alla bemöts glatt och trevligt. Utställarna kommer att åka från utställningen med känslan att det har varit en lyckad dag.

 

Det första rådet klubben får är således att ta fram klubbens specialitet och bygga en profil kring detta. Har klubben en fantastisk utställningsplats gäller det att förstärka denna för att arrangera en lyskraftig utställning. Har man inte en fantastisk utställningsplats gäller det att hitta andra fördelar t ex en intressant domare. Vi kan göra de tekniska arrangemangen lika, men vi kommer alltid att vara olika beroende på vad vi gör vid sidan om.

 

HANDLINGSPROGRAM FÖR UTSTÄLLNINGAR

 

Arrangerandet av SST:s officiella utställningar är ett riksintresse och skall utgöra ett    

   komplement till SKK:s utställningar.

 

Strävan skall vara att sprida utställningsprogrammet över året och landet så att vi tillgodoser så många medlemmar som möjligt.

 

SST:s styrelse utser en central utställningskommitté (UK) med uppgift att för styrelsens räkning ansvara för utställningsverksamheten samt att bereda de frågor som erfordrar styrelsens beslut.

 

Till sin hjälp har UK utställningsgrupper utsedda en för varje utställning (definierad med år och plats).

Utställningsgrupperna auktoriseras av SST:s styrelse. Sammankallande och ekonomisk redogörare skall utses. Detta gäller även när utställningen arrangeras i samarbete med en eller flera andra klubbar.

 

Varje år ansöker SST hos SKK att få anordna utställningar. SKK ger alltså SST certrättigheterna och det är SST:s styrelse som har ansvaret för att utställningarna genomförs enligt SKK:s regler. All kontakt med SKK sker via SST:s styrelse (UK).

 

Ansökan om utställning skall ske tre kalenderår i förväg till UK.

SKK skickar ut blanketter till SST innan ansökningstiden går ut.

 

Ansökningar sammanställs av SKK:s UtsK, som meddelar färdigt program för ansökt år. Specialklubben får inte avhålla utställning samma dag om inte avståndet överstiger ca 30 mil.

 

Beroende på klubbens förutsättningar vad gäller personer, storlek på utställning och andra faktorer som kan påverka handlar det i hög grad om organisation och god planering. Det gäller att göra rätt saker i rätt tid och veta att de saker man gör är de rätta.

 

UTSTÄLLNINGSGRUPPENS ALLMÄNNA UPPGIFTER

De utsedda utställningsgrupperna har till uppgift att för SST:s räkning genomföra resp. utställning och ansvarar inför UK att detta görs riktigt.

När det gäller ekonomin ansvarar gruppen inför styrelsen.

 

DOMARVAL

I samband med att utställningsgruppen bestämmer sig för att begära att utställning skall arrangeras inom verksamhetsområdet, skall gruppen föreslå vilken (vilka) domare man önskar anlita.

Det blir därefter utställningsgruppens uppgift att ta alla kontakter med tilltänkta domare. Detta bör göras omgående så att domaren ifråga inte låser sig för annat uppdrag. UK är behjälplig om så önskas.

Gäller det skandinaviska domare, som är auktoriserade av SKK får utställningsgruppen förhandskontakta vederbörande omgående, men kontrakt får inte skrivas förrän tid och plats fastställts av SKK.

Då det gäller utländska domare (utomskandinaviska) kan förhandskontakt tagas omgående, men vederbörande domare måste göras införstådd med att slutligt besked inte kan lämnas förrän SKK godkänt uppdraget.

SKK har tagit fram en blankett ”Questionnaire for foreign judges” som skall skickas med förhandskontakten – Bil: 1a. och 1b.

 

SKK:s blanketter för skriftliga avtal skall alltid användas. (Domaruppdragsavtal). (Bil 1 och 2). SKK:s ersättningar gäller om ej annat avtalats.

När kontraktet är skrivet skall kopia skickas till UK.

Om domaren är gemensam med andra klubbar, är det viktigt att med samarbetspartnern skriftligt bekräfta de överenskommelser, som görs beträffande hur kostnader för resor, uppehälle etc. skall delas mellan klubbarna.

BUDGET/KALKYL

 Så snart utställningsgruppen är utsedd, skall kalkyl göras på en särskild blankett (Bil. 5) med kolumner för både budget och resultat. Blanketten döpes om till ”Budget och redovisning.

Blanketten ifylles och presenteras första gången med kolumnerna för budget ifyllda. Den skall tillställas utställningskommittén (UK).

Efter genomförd utställning med resultatkolumnen ifylld skall den tillställas samma instanser

 

PRELIMINÄRBOKNING AV LOKAL

Lokal bör preliminärbokas tidigt så att problem inte uppstår när SKK godkänt tid och plats. Gör inte upp ett definitivt avtal förrän SKK:s godkännande har kommit.

FÖRBEREDELSER UNDER PLANERINGSÅRET

 

Uppgifter för Bulletinens utställningssida.

 

Så snart tid och plats är fastställda skall utställningsgruppen skicka alla kända data om utställningen till redaktören för utställningssidan, så att sidan kan redigeras av denna/denne.

Se under ”Meddelande från utställningskommittén”

 

Allteftersom nya data bestäms skall dessa meddelas sidans redaktör ända fram till sista annonsdagen. Sammankallande i UK håller kontakt med redaktören.

 

Domare

 

Då domare godkänts:

  • Skriv omedelbart slutligt avtal med vederbörande. Skicka ”domaruppdragsavtal” för undertecknande. Utländska domare skall alltid ges individuell information – Guidelines – (beställes från SKK) och Comments on the breed standard – Published by the Swedish Shih Tzu Club (SST) at the judges seminar

 

  • Informera domaren att vår ras finns med på SRD-listan. Skicka anvisningar och instruktioner angående SRD till domaren.

 

  • Då svaret kommit skall sammankallande i UK ha kopia.

 

  • Fastställ vem som, om så erfordras, skaffar biljett, ordnar logi och transport åt domaren.

(Det är oftast billigast om bl.a. engelska domare själva köper biljetten).

 

Om man kommit överens med en annan klubb om att denna skall utnyttja domaren för en annan ras närliggande dag, skall klara, skriftliga avtal sättas upp mellan klubbarna angående delning av resekostnader, logi och omhändertagande etc.

 

 

Lokal

 

  • Skriv slutligt kontrakt om lokalen.
  • Kontrollera om uthyraren kräver att arrangerande krets skall ha polistillstånd för utställningen.
  • Fastställ tidpunkt för tillträde resp återlämnande.
  • Fastställ hur städningen skall gå till, om t ex slutstädning ingår i hyresavtalet och vem i utställningsgruppen som skall ansvara för ”grovstädningen”
  • Gör klart om vem som står för servering
  • Klargör om inträde får tagas
  • Gör klart om vilka parkeringsplatser som får disponeras
  • Får klubben ta upp parkeringsavgifter?

 

 

Ringsekreterare

 

Avtala i god tid skriftligt med ringsekreterarna. Använd SKK:s blankett.

Båda ringsekreterarna skall vara auktoriserade.

 

Veterinär och tillstånd

 

  • Om veterinär erfordras – se SKK:s utställningsbestämmelser
  • Kontrollera om tillstånd behövs från länsveterinär
  • Avtala med veterinär. Bekräfta skriftligt.

 

 

 

DOMARE OCH VÄRDSKAP

 

 

I utställningsgruppens uppgifter ingår att ansvara för information och omhändertagande av

domare samt svara för värdskap under utställningens gemensamma måltider.

 

Informationen till domaren har fram till utställningen skötts skriftligt.

Den information som återstår har ofta praktisk prägel. Utländska domare skall alltid ges

         individuell information och det är viktigt att även gå igenom bedömningsfrågor med domaren.

         Den kompletterande informationen förläggs vid lämplig tid antingen fredag kväll eller vid en

”morgonsamling”. Vid denna skall praktiska frågor såsom bedömningsfrågor gås igenom.

 

Hämtning av domare vid flygplatser etc.

 

Självklart är det trevligt för domare att bli hämtade vid flygplatsen. Detta är inte alltid möjligt.  Det finns även väl fungerande flygbussar som stannar i närheten av hotellet, köp flygbussbiljett tillsammans med flygbiljetten.

 

Utländska domare skall alltid mötas vid flygplatsen och självklart också tas speciellt mycket hand om av t.ex. domarvärdinna/domarvärd.

 

Vad är rekommenderad minimistandard för förläggning och måltider?

 

Hotellrum med dusch, WC, TV och telefon. Måltid den kväll som domaren anländer. Kommer domaren sent på kvällen, beställ kaffe/the/vatten och smörgåsar till rummet.

 

Frukost tidigt på utställningsmorgonen måste oftast beställas extra. Hör efter med hotellet om det är möjligt. Tänk på att det skall vara möjligt att äta frukost minst en halvtimme före avfärd till utställningsplatsen. Funktionärsfrukost behövs ännu tidigare.

 

Mat eller annan förtäring på utställningsplatsen till både domare och funktionärer samt middag efter utställningen om domaren önskar det.

 

Om det inte finns hotell på utställningsorten, eller om standarden på hotell som finns är låg, skall domaren kontaktas före utställningen och tillfrågas om den förläggning som arrangören kan erbjuda är OK för domaren.

 

Erbjuds domaren att bo hemma hos någon i klubben, är det självklart att domaren skall kunna ”rå sig själv” – inte sova i en tältsäng i gillesstugan. Självklart skall domaren aldrig erbjudas sängplats hos en utställare.

 

Kort sagt gäller att klubben visar gästfrihet och service gentemot domaren.

 

 

ARBETSUPPGIFTER FÖR BESTYRELSEN

 

 

 

Bestyrelsen har huvudansvaret inför UK för utställningen.

 

Bestyrelsen ska vara väl förtrogna med gällande utställningsbestämmelser och bestå av minst tre ledamöter, varav en ordförande och skall ha en sådan sammansättning att den kan ansvara för utställningens riktiga genomförande och lösa ev. komplikationer enligt utställningsbestämmelserna.

 

Under utställningens öppethållande ska minst en av bestyrelsens ledamöter vara närvarande på utställningsplatsen. (helst fler) De som inte är närvarande på platsen skall vara tillgängliga på telefon under hela utställningen.

 

Bestyrelsen bör ej ha bundna arbetsuppgifter under utställningen. Suppleanter till bestyrelsen bör utses.

 

När utställningsbestyrelse utses skall ledamöterna sökas bland sådana som har en omfattande kunskap om och erfarenhet av utställningsverksamhet.

 

Bestyrelseledamot, delägare i dennes kennel, eller person i dennes hushåll får inte anmäla eller visa hund på utställningen.

 

 

Självklart skall bestyrelsen vara väl insatt i planeringsarbetet inför utställningen. Bestyrelsen har

under utställningen en viktig psykologisk funktion och bör utnyttja denna för att stödja, uppmuntra och entusiasmera medarbetare på alla nivåer.

På många utställningar finns som regel samtliga bestyrelsens ledamöter närvarande på utställningen.

 

 

ARBETSUPPGIFTER FÖR KOMMISSARIE

 

 

”Kommissarien ( som skall vara på plats) ansvarar för de tekniska arrangemangen och ordningens upprätthållande.”

 

En av de viktigaste funktionerna vid utställningen är kommissarien. Att tekniskt ansvara för

utställningens genomförande är en tung och ansvarsfull arbetsuppgift. Kommissarien bör besitta förmåga att tänka taktiskt och strategiskt, snabbt kunna fatta beslut samt vara väl insatt i utställningsbestämmelserna.

Kommissarien har arbetsledningsansvaret för:

Planering och byggnation av utställningsringen, monterplanering, insläpp, veterinärbesiktning, parkering, ordna kommunikation mellan utställningsfunktioner, städning samt avsluta utställningen.

Kommissarie äger ej rätt visa hund

 

FÖRBEREDELSER FÖRE SISTA ANNONSDAG (MANUSSTOPP)

 

 

Bulletinen har följande manusstopp:

  • Nr 1 – 1 februari
  • Nr 2 – 2 maj
  • Nr 3 – 1 augusti
  • Nr 4 – 1 november

 

 

Sammanställ allt (se nedan) som skall vara med i annonsen och sänd detta till redaktören för utställningssidan i så god tid att ”Utställningssidan” hinnes göras klar före sista manusdag för det aktuella numret av Bulletinen.

 

Vill kretsen ha en separat annons på egen bekostnad gäller givetvis samma tidsgränser.

 

 

För utländska utställare gäller att till anmälan skall bifogas kopia på stamtavla/registreringsbevis.

Medlemskap i SST eller motsvarande erkänd utländsk rasklubb är obligatorisk. SKK:s utställningsbestämmelser gäller.

 

Följande skall medtagas i annonsen:

 

  • Datum och plats
  • Domarens namn
  • Sista anmälningsdag
  • Vem man kan kontakta för upplysningar, (telefonnummer och mailadress)
  • Vart man skickar anmälan, och hur man får en anmälningsblankett
  • Anmälningsavgifter
  • Ange vilka klasser som förekommer (t ex 4-6 månader)
  • Ange till vilket plusgironummer anmälningsavgiften skall sändas. Ange också för utländska utställare kretsens IBAN nummer: 2 bokstäver och 22 siffror och BIC koden
  • Ange för utländska utställare att kopia på registreringsbeviset skall sändas med anmälan
  • Ange om det tävlas om vandringspriser, vilka dessa är
  • Ange att SKK:s regler gäller
  • Ange att valpar under 4 månader ej får medtagas in på utställningsområdet

 

 

 

ANMÄLNINGSAVGIFT

 

Anmälningsavgifterna för SST:s officiella utställningar fastställs av SST:s styrelse. Se

”Utställningssidan”.

 

Anmälan och anmälningsavgift skall vara post- resp. bankstämplad sista anmälningsdag

annars sänds anmälan i retur.

 

 

MEDLEMSSKAP

 

SKK:s regler gäller. Medlemskap krävs inte för valpklass. Utländsk utställare måste vara medlem i erkänd utländsk rasklubb om den inte är medlem i SST. Rekvirera aktuell medlemslista av medlemsregistratorn

 

 

UTSTÄLLNINGSPLATSENS PLANERING

 

Besök utställningsplatsen tillsammans med kommissarien.

 

  • Bestäm hur vägvisare skall sättas upp på vägen till platsen och vem som skyltar.
  • Bestäm hur ev parkering skall vara ordnad med funktionär som hjälper besökarna tillrätta.
  • Bestäm hur entré för hundförare med vaccinationskontroll och ev veterinärbesiktning skall vara ordnad. Avgör hur många funktionärer som behövs för att klara insläppet. Behövs anvisningsskyltar?
  • Bestäm hur entré för besökare skall ordnas.
  • Bestäm hur ringen skall placeras och hur den skall avgränsas för att åskådarna inte skall hindras. Tält får ej ställas närmare ringside än 2 meter. Detsamma bör gälla burar.
  • Tänk på sol, sluttning, drag, belysning mm
  • Behöver gräsmattan slås?
  • Behövs mattor för att förhindra halkning?
  • Bestäm var rastplatsen skall vara och vilka anvisningsskyltar som behövs.
  • Bestäm var vatten till hundarna skall hämtas. Anvisningsskyltar.
  • Bestäm var sekretariatet skall finnas. Anvisningsskyltar

 

         Funktionärer

Bedöm hur många funktionärer som behövs för:

  • Ev parkering
  • Insläpp
  • Veterinär
  • Katalogförsäljning
  • Lottförsäljning
  • Sekretariat
  • Speaker
  • Renhållning

 

Vidtala funktionärerna i god tid

ANMÄLNINGSMOTTAGNING OCH KATALOGARBETE

 

OBS! Kataloguppgifterna är alltid konfidentiella fram till utställningsdagen och får ej lämnas ut.

 

Anmälningsmottagning

 

  1. OBS! SKK:s regler för anmälan och betalning skall gälla. Se SKK:s Utställnings-       och Championatbestämmelser.
  2. Kontrollera anmälningarna i den ordning de kommer in; att hunden/hundarna är anmälda i rätt klass. Om något inte stämmer eller är oläsligt kontakta anmälaren.
  3. Numrera anmälningarna i ankomstordning.
  4. Lista de anmälda hundarna i resp Skilj på officiella och inofficiella.
  5. Kontrollera att alla svenska ägare av hundar är medlemmar i SST. Om en hund har flera ägare skall alla ägarna vara medlemmar.

Ring upp och begär att saknade medlemsavgifter omgående betalas.

För utländska utställare är det obligatoriskt att de är med i motsvarande erkänd utländsk rasklubb om de inte är medlemmar i SST. Kontrollera med respektive lands rasklubb.

Skulle någon som vid tävlingstillfället inte är medlem placeras, kan detta medföra

protester, som medför ogiltigförklaring av domslutet.

 

 

Katalogläggning

OBS! Kataloguppgifterna är fortfarande konfidentiella.

  1. Kontrollera att anmälningsavgifter och medlemsavgifter är betald.
  2. Från 2009-01-01 införs en enhetlig gräns om att en domare endast får döma högst 80 hundar per dag. I och med detta försvinner möjligheten för klubbar med 1 ras och 1 domare att utöka till 100 hundar.

Möjligheten till dispens finns kvar men kommer endast att ges i undantagsfall.

Vid ansökan om dispens skall domarens godkännande inhämtas innan ansökan.

Överstiger antalet hundar 80 skall i första hand valpar flyttas.

Om en krets förmodar att en domare kommer att få fler anmälningar än ovanstående bör man ha en reservdomare i beredskap.

 

Domarelever och Domaraspiranter

 

  1. Från 1 januari 2006 får domarelev-/aspiranttjänstgöring göras i ringar där antalet hundar inte överstiger 80.
  2. Domarelev-/aspirant avtalar själv om tjänstgöring med aktuell domare.

Arrangören skall meddelas i god tid innan utställningen ( reglerna säger 7 dagar innan utställning.)

  1. Endast 1 elev och 1 aspirant, alternativt 2 elever, får tjänstgöra i ringen samtidigt.
  2. Meddelande om tjänstgöring skall finnas vid aktuell ring under utställningen. Om möjligt finnas med i katalogen.

 

Katalogens innehåll

 

I katalogen skall följande finnas med:

  1. Som arrangerande klubb anges ”Specialklubben för Shih Tzu” – bl a för att klubbens försäkring skall gälla.
  2. Utställningsplats och datum måste anges
  3. Namn på domare (ev. domarelev/aspirant) och ringsekreterare
  4. Kommissariens namn
  5. Namnen på bestyrelsens ledamöter. Dess ordförande angiven
  6. Namn på Certifierad Utställningsansvarig, denna behöver ej vara på plats
  7. Namnet på ev veterinär
  8. Vandringspriser
  9. Vid SST:s officiella utställningar skall katalogen alltid innehålla den officiella

förklaringen till de olika prisvalörerna.

  1. Övrig information t ex anmälan till specialarrangemang.

 

 

 

Katalogskrivning

 

  1. Bestäm vem som skall skriva katalogen och till vem katalogmanus skall lämnas.
  2. Vem skall trycka katalogen och i hur många exemplar?
  3. Vad skall katalogen kosta?
  4. Vilket katalognummer skall vi starta med?

Det är att rekommendera att valparna börjar med nummer 100 o.s.v.

eftersom valpklasserna är inofficiella klasser och dess resultat inte skall inrapporteras till SKK.

Övriga klasser börjar med nr 1 o.s.v.

Dock med undantag för Tibethundsutställningen där vi får oss tilldelade

nummerlappar 100-199.

  1. Hur skall valpklasserna gå (Hanar 4-6, 6-9, Tikar 4-6, 6-9 alt

Hanar 4-6, Tikar 4-6; Hanar 6-9, Tikar 6-9)?

Tävlan sker om BIR i båda åldersgrupperna och i så fall

utses även en BIS-valp

  1. Hur skall katalogen skrivas? En eller två spalter?

 

När katalogmanus är klart kompletteras detta med ev. annonser och lämnas till tryckning.

Bestäm vid utställningens planering vad annonserna skall kosta.

 

         Resultatlistor (domarlistor) och Kritiklappar

 

Bestäm vem som skall göra nedanstående:

 

Resultatlistorna med samtliga uppgifter skrives.

        

Kritiklappar förberedes med datum, ort SST, katalognummer, klass och namnet på domaren.

Hundens namn får absolut inte stå med på kritiken.

 

 

 

UTSTÄLLNINGS PM

 

 

Då katalogen är lagd skall ett utställnings PM upprättas för utskick till alla utställare.

Skicka även 1 PM via mail till sammankallande i UK.

 

  1. Ange utställningens namn, plats och dag
  2. Ange när vaccinationskontroll och ev. veterinärbesiktningen börjar och slutar
  3. Ange när bedömningen börjar
  4. Ange antal hanhundar, tikar och valpar.
  5. Finns uppfödarklass – skriv till resp uppfödare och tala om vilka hundar som ingår.
  6. Finns avelsklass – skriv och tala om vilka avkommor som tävlar.
  7. Meddela ev domarbyte
  8. Lämna övriga upplysningar om ev. andra evenemang under dagen
  9. Påminn om att nummerlappen (om den är skickad) skall medtagas och att vaccinationsintyg skall finnas.

Medtag vattenskål och ev liggunderlag.

  1. Skriv att SKK:s utställningsbestämmelser gäller
  2. Ange att valpar under 4 månaders ålder ej får införas på utställningsområdet.
  3. Lämna en utförlig vägbeskrivning, helst med kartskiss. Kontrollkör vägen och se

om Du själv hittar efter din egen beskrivning

  1. Meddela telefonnummer för upplysningar
  2. Hälsa utställaren välkommen

 

Nummerlapparna kan med fördel delas ut vid vaccinationskontrollen.

PM:et kan skickas via mail, men måste skickas enskilt.

 

 

FÖRE UTSTÄLLNINGEN

 

  1. Utställningsgruppen skall utse vem som hämtar domaren på morgonen
  2. Utse vem som skall öppna utställningen
  3. Kontrollera att alla funktionärer som lovat komma ställer upp.
  4. Kontrollera att mottagandet av domaren fungerar.
  5. Om det är gräsplan, slå gräsmattan med gräsuppsamlare
  6. Kontrollera att alla tillbehör finns:

 

  • Sekreterarlådan
  • Ringinventarier: rep eller ringband, bord, stolar, sopsäckar etc
  • Vägvisare
  • Anvisningsskyltar
  • Prisbordet, priser, vandringspriser med tillhörande pärmar. Alla priser märkta
  • Sekretariatet: växelpengar
  • Se till att kommissarien och bestyrelsen har fått aktuella instruktioner.

 

 

Kommissariens jobb före öppnandet

 

Innan första utställaren kommer skall kommissarien se till att följande blir gjort:

 

  • Ev gräs är nyslaget
  • Skyltning: infarter till orten, genom orten, till parkering
  • På platsen – insläpp, ev veterinär, sekretariat, vatten, rastplats, katalogförsäljning,

toaletter

  • Ev bemanning av parkeringsplats
  • Bemanna entré
  • Ringarna byggda. Tänk på sol, sluttning, drag, belysning mm

Markera så att tält inte ställs upp närmare ringen än 2 m

  • Kontrollera att allt är klart i ringen: tält, bord, stolar, prisbord, ringlåda, rosetter, bord att visa hundarna på
  • Sopsäckar och gärna askkoppar

 

När kommissarien konstaterat att allt är i ordning kan utställningen öppnas.

 

OBS Kommissarien äger ej rätt att visa hund

 

 

VANDRINGSPRISER

 

 Kontrollera att priserna lämnas tillbaka före angiven tid. Skicka gärna en påminnelse.

Notera: ”För vandringspris och album som inte överlämnas senast utställningsdagen, äger SST rätt att ta ut en avgift på Kronor 1 500:- enl. styrelsebeslut 2005-02-22.

Bil: 1.

 

Kontrollera noga om vandringspriserna tillfaller senaste vinnaren för alltid.

 

Utställningsansvarig skickar in listan med vunna VP efter varje utställning till sammankallande i UK.

 

I annonsen skall anges vilka vandringspriser som man tävlar om.

 

PRISER

 

Om utställningsgruppen väljer att sätta in en egen annons kan det vara lämpligt att ”tigga” priser i denna. Tala om vem som har hand om priserna.

 

 

 

FÖRBEREDELSER DÅ UTSTÄLLNINGEN NÄRMAR SIG

 

 

RINGSEKRETERARLÅDAN

 

Beställ från SKK senast 3 veckor före utställningen erforderligt material för ringsekreterarlådan.

( Bil. 1 Beställningsblankett )

 

I lådan skall finnas:

  • Inplastade dubbelsidiga kort i prissättningens färg i kvalitetsbedömning
  • Kort för BIR, BIM, Cert, Reserv Cert, och Championat. HP och CK skall finnas till hands för de utställare som så önskar
  • Kritikpärm med förberedda kritiklappar med nummer, klass och domarens namn, även tomma kritiklappar
  • Resultatlistor, förberedda, ha gärna någon extra
  • D:o för ev. domaraspirant/elev
  • Funktionärskokarder
  • Pennor – svarta och röda
  • Block, tejp, sax
  • Gem, häftstift, säkerhetsnålar, snöre
  • Våtservetter och handsprit
  • Hushållspapper
  • Bajspåsar
  • Sopsäckar
  • Första hjälpen väska
  • 3 st kataloger
  • Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD)
  • SRD utvärderingsblankett
  • Utställnings- och championatbestämmelser, de senaste utgivna av SKK
  • Handläggningsrutiner avseende hundar som anmäls för att ha uppvisat ett oacceptabelt beteeende.

( Bil. 2 Rapportblankett)

 

SKK:s Handbok för Utställningsansvariga skall vara uppdaterad och finnas tillgänglig på utställningsdagen

 

OBLIGATORISKA KOKARDER

 

De speciella   kokarder som alltid skall utdelas på SST:s cert utställningar är:

  • BIR, BIM, (valpar, vuxna och veteraner)
  • Cert
  • Reserv Cert
  • Championat
  • HP och CK skall finnas till hands för de utställare som så önskar
  • Avels- och uppfödarklass

 

Alla kokarder (rosetter) skall vara försedda med SST:s logotype.

 

 


UTSTÄLLNINGSDAGEN

 

  • Håll lokalen/platsen ren och snygg under hela dagen
  • Avlös personal på olika platser t ex sekretariat
  • Se till att domare och ringsekreterare får kaffe, läsk mm
  • Kontrollera att lunchrasten kommer att fungera
  • Kontrollera att ringsekreterarna och utställningsansvarige
  • är införstådda med att vandringspriser skall kvitteras av mottagarna samt att vinnaren också får en kopia av statuterna till priset
  • Exempel på kvitto – se Flik IJ 16:2 bilaga 4.
  • Se till att domaren får en ordentlig måltid om denne så önskar innan han/hon reser hem
  • Skjutsa domaren till hotell, flyg eller tåg

 


 

 Efter utställningen

 

 

           För kommissarien

 

  1. Se till att lokalen/utställningsplatsen återställs.
  2. Kontrollera att allt är OK och ingenting är kvarglömt.

 

         För utställningsgruppen

 

  1. Tag hand om domaren

 

  1. Betala domare och ringsekreterare. (bil 1.) Se SKK:s anvisningar och ingångna avtal.

 

  • Förvissa er om att domare, ringsekreterare eller andra som man tänker betala till har F-skattsedel . Om så är fallet sköter vederbörande själv mellanhavandet med skatteverket.
  • Om vederbörande har A-skattsedel bör man se till att arvodet inte överstiger

Kr 999:-. Om arvodet uppnår eller överstiger Kr 1 000:- skall man dra 30% i preliminär skatt och betala arbetsgivaravgift med 31,42 % för de som är föda mellan 1948-1986 beräknat på hela beloppet. För de som är födda 1938-1947 gäller 10,21% och för de som är födda 1987 och senare gäller 15,49 %. Beloppet betalas in till klubbens kassör på postgiro 20 00 45-3

Klubbens kassör vidarebefordrar ev. inkomna pengar till klubbens skattekonto.

 

  • SKK:s blankett ”Reseräkning” set om 2 ex (bil 2) – finns att rekvirera från SKK – skall fyllas i med namn, personnummer och adress samt ARVODET och utbetalade resekostnader.
  • Om arvodet överstiger Kr 99:- men ej Kr 999:- behöver ingen skatt dras men reseräkningen SKALL ifyllas. OBS att om samma person under ett och samma kalenderår används som funktionär på flera av SST:s utställningar, så är det den sammanlagda summan som gäller.
  • En kopia av reseräkningen skall sändas till klubbens kassör för var och en av funktionärerna.
  • I januari gör klubbens kassör en sammanställning av alla arvoden som sändes till vederbörande med kopia till skattekontor 4 i Stockholm, där vi är registrerade.

 

  1. Tag vara på allt användbart material snarast (sortera – nästa utställning blir så mycket enklare)

 

  1. Tag vara på överblivna kokarder, räkna och lägg snyggt i en låda, så att dom inte blir skrynkliga

 

  1. Kontrollera resultatlistorna och kritiker för att fastställa beloppet för stamboksavgiften och ev. återbetalningar (vilka krav skall ha inkommit senast 8 dagar efter utställningen)

 

  1. Resultatlistorna och 1 katalog – skall sändas tillsammans med ”Checklista” se 3 till sammankallande i UK samt blanketten SRD utvärdering

 

  1. Kontrollera noga att vandringspriserna kvitteras och bokför dem. Bil. 4.

Skicka en förteckning över vinnarna till sammankallande i UK.

 

  1. Skicka 1 ex av katalogen gärna via e-post och 1 kopia av kritikerna tills vidare till sammankallande i UK
  2. Gör upp en redovisning för utgifter och inkomster på samma blankett, där ni gjort upp

budgeten och kontrollera utfallet för att få erfarenheter till nästa utställning. Lämna kopia till sammankallande i UK och styrelsen.  Ev. fakturor som kommer efter detta skickas till kassören som betalar fakturorna. Ev. kostnader som kommer efter att pengarna har överförts till klubbens konto skall dock tas med i resultatet.

 

10. Gör en utvärdering av utställningen.