Som utställningsarrangör finns förutom ambitionen
att göra en ”tekniskt bra” utställning även en önskan att göra något speciellt.
Denna speciella profilering är viktig och trevlig. Det finns ett antal
arrangörer i dag som gör många extra arrangemang. Alla dessa kanske inte kan
uppfattas av utställaren, men oavsett vem som kan se det där lilla extra kommer
det ändå utställarna till del i form av en speciell stämning kring
arrangemanget. Det här lilla extra kan till exempel vara att domarna tas om
hand speciellt bra, extra fina priser till grupptävlingarna, rosetter till
flera klasser mm.
Det kan även gälla ett väl genomtänkt tema från
utställningskatalog till entrébiljetter eller en utställning med ett speciellt
tema.
Oavsett vad klubben vill göra med sin utställning
gäller att det finns ett klart uttalat budskap från styrelsen. Budskapet kan
vara mycket enkelt; hundutställningar ska vara trivsamma. Sedan genomför man en
utställning där alla bemöts glatt och trevligt. Utställarna kommer att åka från
utställningen med känslan att det har varit en lyckad dag.
Det första rådet klubben får är således att ta fram
klubbens specialitet och bygga en profil kring detta. Har klubben en fantastisk
utställningsplats gäller det att förstärka denna för att arrangera en
lyskraftig utställning. Har man inte en fantastisk utställningsplats gäller det
att hitta andra fördelar t ex en intressant domare. Vi kan göra de tekniska
arrangemangen lika, men vi kommer alltid att vara olika beroende på vad vi gör
vid sidan om.
Arrangerandet av SST:s officiella utställningar är
ett riksintresse och skall utgöra ett
komplement till SKK:s utställningar.
Strävan skall vara att sprida utställningsprogrammet
över året och landet så att vi tillgodoser så många medlemmar som möjligt.
SST:s styrelse utser en central utställningskommitté
(UK) med uppgift att för styrelsens räkning ansvara för utställningsverksamheten
samt att bereda de frågor som erfordrar styrelsens beslut.
Till sin hjälp har UK utställningsgrupper utsedda en
för varje utställning (definierad med år och plats).
Gruppen utses på förslag av resp. kretsledning och
bör helst bestå av lokala förmågor och de behöver inte tillhöra kretsledningen.
Utställningsgrupperna auktoriseras av SST:s
styrelse. Sammankallande och ekonomisk redogörare skall utses. Detta gäller
även när utställningen arrangeras i samarbete med en eller flera andra klubbar.
Varje år ansöker SST hos SKK att få anordna
utställningar. SKK ger alltså SST cert-rättigheterna
och det är SST:s styrelse som har ansvaret för att utställningarna genomförs
enligt SKK:s regler. All kontakt med SKK sker via SST:s styrelse (UK).
Ansökan om utställning skall ske tre kalenderår i
förväg till UK.
SKK skickar ut blanketter till SST innan
ansökningstiden går ut. UK sänder blanketter till kretsledningarna.
Ansökningar sammanställs av SKK:s UtsK, som meddelar färdigt program för ansökt år. Specialklubben
får inte avhålla utställning samma dag om inte avståndet överstiger ca 30 mil.
Beroende på kretsarnas förutsättningar vad gäller
personer, storlek på utställning och andra faktorer som kan påverka handlar det
i hög grad om organisation och god planering. Det gäller att göra rätt saker i
rätt tid och veta att de saker man gör är de rätta.
När en ny kretsledning och utställningsansvarig
väljs, är det lämpligt att låta Utställningspärmen cirkulera, så att alla blir
insatta i hur man anordnar en utställning.
Kretsledningen skall vid konstituerande möte
utse utställningsansvariga.
Då kretsledningen under förplaneringsåret (år 1)
erhåller UK:s förfrågan om kretsen önskar att en officiell utställning skall
hållas inom dess verksamhetsområde år 4 skall kretsledningen:
1. bestämma om den önskar ha en
utställning det året;
2. bestämma ort och tid när den
skall hållas:
3. föreslå vilka
domaralternativ man önskar;
4. domarförslag skall lämnas
helst 3 år dock senast 1½ år före önskad utställning.
5. Senaste den 15 november
varje år meddela UK om man önskar arrangera utställning år 3
dvs 2013 ansöka om utställning 2016
UK håller därefter kontakt
med kretsarnas utställningsansvariga (under förutsättning att en utställning
har begärts)
Samtidigt som kretsledningarna lämnar sina önskemål om
utställningar inom sina verksamhetsområden skall
uppgift om kretsens utställningsansvarige lämnas.
De utsedda utställningsgrupperna har till uppgift
att för SST:s räkning genomföra resp. utställning och ansvarar inför UK att
detta görs riktigt.
När det gäller ekonomin ansvarar gruppen inför resp.
kretsledning och styrelsen.
Observera att utställningsgruppens
sammansättning inte behöver påverkas av personskiften i kretsledningen.
I samband
med att kretsledningen bestämmer sig för att begära att utställning skall
arrangeras inom verksamhetsområdet, skall kretsen föreslå vilken (vilka) domare
man önskar anlita.
Det blir därefter utställningsgruppens uppgift att
ta alla kontakter med tilltänkta domare. Detta bör göras omgående så att domaren ifråga inte
låser sig för annat uppdrag.
Gäller
det skandinaviska domare, som är auktoriserade av SKK får utställningsgruppen
förhandskontakta vederbörande omgående, men kontrakt får inte skrivas förrän
tid och plats fastställts av SKK.
Då det
gäller utländska domare (utomskandinaviska) kan förhandskontakt tagas omgående,
men vederbörande domare måste göras införstådd med att slutligt besked inte kan
lämnas förrän SKK godkänt uppdraget.
SKK har
tagit fram en blankett ”Questionnaire for foreign judges” som skall skickas
med förhandskontakten – Bil: 1a. och 1b.
SKK:s
blanketter för skriftliga avtal skall alltid användas. (Domaruppdragsavtal).
(Bil 1 och 2). SKK:s ersättningar gäller om ej annat avtalats.
När
kontraktet är skrivet skall kopia skickas till UK.
Om
domaren är gemensam med andra klubbar, är det viktigt att med samarbetspartnern
skriftligt bekräfta de överenskommelser, som görs beträffande hur kostnader för
resor, uppehälle etc. skall delas mellan klubbarna.
BUDGET/KALKYL
Så snart
utställningsgruppen är utsedd, skall kalkyl göras på en särskild blankett (Bil.
5) med kolumner för både budget och resultat. Blanketten döpes om till ”Budget
och redovisning.
Blanketten
ifylles och presenteras första gången med kolumnerna för budget ifyllda. Den
skall tillställas utställningskommittén (UK), kretsledningen och kretsens
revisorer.
Efter
genomförd utställning med resultatkolumnen ifylld skall den tillställas samma
instanser
PRELIMINÄRBOKNING
AV LOKAL
Lokal bör
preliminärbokas tidigt så att problem inte uppstår när SKK godkänt tid och
plats. Gör inte upp ett definitivt avtal förrän SKK:s godkännande har kommit.
FÖRBEREDELSER UNDER PLANERINGSÅRET
Uppgifter för Bulletinens utställningssida.
Så snart
tid och plats är fastställda skall utställningsgruppen skicka alla kända data
om utställningen till redaktören för utställningssidan, så att sidan kan
redigeras av denna/denne.
Se under
”Meddelande från utställningskommittén”
Allteftersom
nya data bestäms skall dessa meddelas sidans redaktör ända fram till sista
annonsdagen. Sammankallande i UK håller kontakt med redaktören.
Domare
Då domare
godkänts:
·
Skriv
omedelbart slutligt avtal med vederbörande. Skicka ”domaruppdragsavtal” för
undertecknande. Utländska domare skall alltid ges individuell information – Guidelines – (beställes från SKK) och Comments on the
breed standard – Published
by the Swedish Shih Tzu Club (SST) at the judges seminar 1996.
·
Informera
domaren att vår ras finns med på SRD-listan. Skicka anvisningar och instruktioner angående
SRD till domaren.
·
Då
svaret kommit skall sammankallande i UK ha kopia.
·
Fastställ
vem som, om så erfordras, skaffar biljett, ordnar logi och transport åt
domaren.
(Det är oftast billigast om bl.a. engelska
domare själva köper biljetten).
Om man
kommit överens med en annan klubb om att denna skall utnyttja domaren för en
annan ras närliggande dag, skall klara, skriftliga avtal sättas upp mellan
klubbarna angående delning av resekostnader, logi och omhändertagande etc.
Lokal
·
Skriv
slutligt kontrakt om lokalen.
·
Kontrollera
om uthyraren kräver att arrangerande krets skall ha polistillstånd för
utställningen.
· Fastställ tidpunkt för tillträde resp återlämnande.
·
Fastställ
hur städningen skall gå till, om t ex slutstädning ingår i hyresavtalet och vem
i utställningsgruppen som skall ansvara för ”grovstädningen”
·
Gör
klart om vem som står för servering
·
Klargör
om inträde får tagas
·
Gör
klart om vilka parkeringsplatser som får disponeras
·
Får
klubben ta upp parkeringsavgifter?
Ringsekreterare
Avtala i
god tid skriftligt med ringsekreterarna. Använd SKK:s blankett.
Båda
ringsekreterarna skall vara auktoriserade.
Veterinär och tillstånd
·
Om veterinär
erfordras – se SKK:s utställningsbestämmelser
·
Kontrollera
om tillstånd behövs från länsveterinär
· Avtala med veterinär. Bekräfta skriftligt.
I utställningsgruppens uppgifter ingår att ansvara
för information och omhändertagande av
domare samt svara för värdskap under
utställningens gemensamma måltider.
Informationen till domaren har fram
till utställningen skötts skriftligt.
Den information som återstår har ofta
praktisk prägel. Utländska domare skall
alltid ges
individuell information och
det är viktigt att även gå igenom bedömningsfrågor med domaren.
Den kompletterande
informationen förläggs vid lämplig tid antingen fredag kväll eller vid en
”morgonsamling”. Vid denna skall
praktiska frågor såsom bedömningsfrågor gås igenom.
Hämtning av domare vid flygplatser
etc.
Självklart är det trevligt för domare att bli hämtade
vid flygplatsen. Detta är inte alltid möjligt. Det finns även väl fungerande flygbussar som
stannar i närheten av hotellet, köp flygbussbiljett tillsammans med
flygbiljetten.
Utländska domare skall alltid mötas vid flygplatsen och självklart också
tas speciellt mycket hand om av t.ex. domarvärdinna/domarvärd.
Vad är rekommenderad minimistandard för förläggning
och måltider?
Hotellrum med dusch, WC, TV och telefon. Måltid den
kväll som domaren anländer. Kommer domaren sent på kvällen, beställ öl/vatten
och smörgåsar till rummet.
Frukost tidigt på utställningsmorgonen måste oftast
beställas extra. Hör efter med hotellet om det är möjligt. Tänk på att det
skall vara möjligt att äta frukost minst en halvtimme före avfärd till
utställningsplatsen. Funktionärsfrukost behövs ännu tidigare.
Mat eller annan förtäring på utställningsplatsen till
både domare och funktionärer samt middag efter utställningen om domaren önskar
det.
Om det inte finns hotell på utställningsorten, eller
om standarden på hotell som finns är låg, skall domaren kontaktas före
utställningen och tillfrågas om den förläggning som arrangören kan erbjuda är
OK för domaren.
Erbjuds domaren att bo hemma hos någon i klubben, är
det självklart att domaren skall kunna ”rå sig själv” – inte sova i en tältsäng
i gillesstugan. Självklart skall domaren aldrig erbjudas sängplats hos en
utställare.
Kort sagt gäller att klubben
visar gästfrihet och service gentemot domaren.
ARBETSUPPGIFTER
FÖR BESTYRELSEN
Bestyrelsen har huvudansvaret inför UK för utställningen.
Bestyrelsen ska vara väl förtrogna med
gällande utställningsbestämmelser och bestå av minst tre ledamöter, varav en
ordförande och skall ha en sådan
sammansättning att den kan ansvara för utställningens riktiga genomförande och
lösa ev. komplikationer enligt utställningsbestämmelserna.
Under utställningens öppethållande ska minst en av
bestyrelsens ledamöter vara närvarande på utställningsplatsen. (helst fler) De som inte är närvarande på platsen
skall vara tillgängliga på telefon under hela utställningen.
Bestyrelsen bör ej ha bundna arbetsuppgifter under
utställningen. Suppleanter till bestyrelsen bör utses.
När utställningsbestyrelse utses skall ledamöterna
sökas bland sådana som har en omfattande kunskap om och erfarenhet av
utställningsverksamhet.
Bestyrelseledamot,
delägare i dennes kennel, eller person i dennes hushåll får inte anmäla eller
visa hund på utställningen.
Självklart skall bestyrelsen vara väl
insatt i planeringsarbetet inför utställningen. Bestyrelsen har
under utställningen en viktig
psykologisk funktion och bör utnyttja denna för att stödja, uppmuntra och
entusiasmera medarbetare på alla nivåer.
På många utställningar finns som regel samtliga
bestyrelsens ledamöter närvarande på utställningen.
”Kommissarien
( som skall vara på plats) ansvarar för de tekniska arrangemangen och
ordningens upprätthållande.”
En av de viktigaste funktionerna vid
utställningen är kommissarien. Att tekniskt ansvara för
utställningens genomförande är en
tung och ansvarsfull arbetsuppgift. Kommissarien bör besitta förmåga att tänka
taktiskt och strategiskt, snabbt kunna fatta beslut samt vara väl insatt i
utställningsbestämmelserna.
Kommissarien
har arbetsledningsansvaret för:
Planering och byggnation av
utställningsringen, monterplanering, insläpp, veterinärbesiktning, parkering,
ordna kommunikation mellan utställningsfunktioner, städning samt avsluta
utställningen.
Kommissarie äger ej rätt visa hund
FÖRBEREDELSER
FÖRE SISTA ANNONSDAG (MANUSSTOPP)
Bulletinen har följande manusstopp:
·
Nr 1 - 1 februari
·
Nr 2 - 2 maj
·
Nr 3 - 1 augusti
·
Nr 4 - 1 november
Sammanställ allt (se nedan) som skall vara med i
annonsen och sänd detta till redaktören för utställningssidan i så god tid att
”Utställningssidan” hinnes göras klar före sista manusdag
för det aktuella numret av Bulletinen.
Vill kretsen ha en separat annons på egen
bekostnad gäller givetvis samma tidsgränser.
För
utländska utställare gäller att till anmälan skall bifogas kopia på
stamtavla/registreringsbevis.
Medlemskap
i SST eller motsvarande erkänd utländsk rasklubb är obligatorisk. SKK:s
utställningsbestämmelser gäller.
Följande skall medtagas i annonsen:
-
Datum och plats
-
Domarens namn
-
Sista anmälningsdag
-
Vem man kan kontakta för upplysningar, (telefonnummer och mailadress)
-
Vart man skickar anmälan, och hur man får en anmälningsblankett
-
Anmälningsavgifter
-
Ange vilka klasser som förekommer (t ex 4-6 månader)
-
Ange till vilket plusgironummer anmälningsavgiften skall sändas. Ange
också för utländska utställare kretsens IBAN nummer: 2 bokstäver och 22 siffror
och BIC koden
-
Ange för utländska utställare att kopia på registreringsbeviset skall
sändas med anmälan
-
Ange om det tävlas om vandringspriser, vilka dessa är
-
Ange att SKK:s regler gäller
-
Ange att valpar under 4 månader ej får medtagas in på
utställningsområdet
Anmälningsavgifterna för SST:s officiella
utställningar fastställs av SST:s styrelse. Se
”Utställningssidan”.
Anmälan och anmälningsavgift skall vara post- resp.
bankstämplad sista anmälningsdag
annars sänds anmälan i retur.
MEDLEMSSKAP
SKK:s regler gäller.
Medlemskap krävs inte för valpklass. Utländsk utställare måste vara medlem i
erkänd utländsk rasklubb om den inte är medlem i SST. Rekvirera aktuell medlemslista av medlemsregistratorn
Besök utställningsplatsen
tillsammans med kommissarien.
·
Bestäm hur vägvisare skall sättas upp på vägen till platsen och vem
som skyltar.
·
Bestäm hur ev parkering skall vara ordnad med funktionär som hjälper
besökarna tillrätta.
·
Bestäm hur entré för hundförare med vaccinationskontroll och ev veterinärbesiktning skall vara ordnad. Avgör hur många
funktionärer som behövs för att klara insläppet. Behövs anvisningsskyltar?
·
Bestäm hur entré för besökare skall ordnas.
·
Bestäm hur ringen skall placeras och hur den skall avgränsas för att
åskådarna inte skall hindras. Tält får ej ställas närmare ringside än 2 meter.
Detsamma bör gälla burar.
·
Tänk på sol, sluttning, drag, belysning mm
·
Behöver gräsmattan slås?
·
Behövs mattor för att förhindra halkning?
·
Bestäm var rastplatsen skall vara och vilka anvisningsskyltar som
behövs.
·
Bestäm var vatten till hundarna skall hämtas. Anvisningsskyltar.
·
Bestäm var sekretariatet skall finnas. Anvisningsskyltar
Bedöm hur många funktionärer som
behövs för:
·
Ev parkering
·
Insläpp
·
Veterinär
·
Katalogförsäljning
·
Lottförsäljning
·
Sekretariat
·
Speaker
·
Renhållning
Vidtala funktionärerna i god tid
Anmälningsmottagning
1. OBS! SKK:s regler för anmälan och betalning skall
gälla. Se SKK:s Utställnings- och
Championatbestämmelser.
2. Kontrollera anmälningarna i den ordning de kommer in; att
hunden/hundarna är
anmälda i rätt klass. Om
något inte stämmer eller är oläsligt kontakta anmälaren.
3.
Numrera anmälningarna i
ankomstordning.
4.
Lista de anmälda hundarna i resp klass. Skilj på officiella och inofficiella.
5. Kontrollera att alla svenska ägare av hundar
är medlemmar i SST. Om
en hund har flera ägare skall alla ägarna vara
medlemmar.
Ring upp och begär att
saknade medlemsavgifter omgående betalas.
För
utländska utställare är det obligatoriskt att de är med i motsvarande erkänd utländsk
rasklubb om de inte är medlemmar i
SST. Kontrollera med respektive lands rasklubb.
Skulle någon som vid
tävlingstillfället inte är medlem placeras, kan detta medföra
protester, som medför
ogiltigförklaring av domslutet.
OBS! Kataloguppgifterna är
fortfarande konfidentiella.
1.
Kontrollera att anmälningsavgifter och medlemsavgifter är betald.
2.
Från 2009-01-01 införs en enhetlig gräns om att en domare endast får
döma högst 80 hundar per dag. I och
med detta försvinner möjligheten för klubbar med 1 ras och 1 domare att utöka
till 100 hundar.
Möjligheten till dispens finns kvar men kommer
endast att ges i undantagsfall.
Vid ansökan om dispens skall domarens godkännande
inhämtas innan ansökan.
Överstiger antalet hundar 80 skall i första hand
valpar flyttas.
Om en krets förmodar att en domare kommer att få
fler anmälningar än ovanstående bör man ha en reservdomare i beredskap.
Domarelever
och Domaraspiranter
1. Från 1 januari 2006 får
domarelev-/aspiranttjänstgöring göras i ringar där antalet hundar inte överstiger 80.
2. Domarelev-/aspirant avtalar själv om
tjänstgöring med aktuell domare.
Arrangören skall meddelas i god tid innan
utställningen ( reglerna säger 7 dagar innan utställning.)
3. Endast 1 elev och 1
aspirant, alternativt 2 elever, får tjänstgöra i ringen samtidigt.
4. Meddelande om tjänstgöring
skall finnas vid aktuell ring under utställningen. Om möjligt finnas med i
katalogen.
I katalogen skall följande finnas med:
1.
Som arrangerande klubb anges
”Specialklubben för Shih Tzu” – bl a för att klubbens
försäkring skall gälla.
2.
Utställningsplats och datum måste anges
3.
Namn på domare (ev. domarelev/aspirant)
och ringsekreterare
4.
Kommissariens namn
5.
Namnen på bestyrelsens ledamöter. Dess ordförande angiven
6.
Namn på Certifierad Utställningsansvarig, denna behöver ej vara på
plats
7.
Namnet på ev veterinär
8.
Vandringspriser
9.
Vid SST:s officiella utställningar skall katalogen alltid innehålla den
officiella
förklaringen till de olika prisvalörerna.
10. Övrig information t ex
anmälan till specialarrangemang.
1.
Bestäm vem som skall skriva katalogen och till vem katalogmanus skall
lämnas.
2.
Vem skall trycka katalogen och i hur många exemplar?
3.
Vad skall katalogen kosta?
4.
Vilket katalognummer skall vi starta med?
Det är att rekommendera att
valparna börjar med nummer 100 o.s.v.
eftersom valpklasserna är inofficiella klasser och dess resultat inte
skall inrapporteras till SKK.
Övriga klasser
börjar med nr 1 o.s.v.
Dock med
undantag för Tibethundsutställningen där vi får oss tilldelade
nummerlappar
100-199.
5.
Hur skall valpklasserna gå (Hanar 4-6, 6-9, Tikar 4-6, 6-9 alt
Hanar 4-6, Tikar 4-6; Hanar
6-9, Tikar 6-9)?
Tävlan
sker om BIR i båda åldersgrupperna och i så fall
utses även en BIS-valp
6.
Hur skall katalogen skrivas? En eller två spalter?
När katalogmanus är klart
kompletteras detta med ev. annonser och lämnas till tryckning.
Bestäm vid utställningens planering
vad annonserna skall kosta.
Bestäm vem som skall göra nedanstående:
Resultatlistorna med samtliga uppgifter skrives.
Kritiklappar
förberedes med datum, ort SST, katalognummer, klass och namnet på domaren.
Hundens
namn får absolut inte stå med på kritiken.
Då katalogen är lagd skall ett
utställnings PM upprättas för utskick till alla utställare.
Skicka även 1 PM via mail till
sammankallande i UK.
1.
Ange utställningens namn, plats och dag
2.
Ange när vaccinationskontroll och ev. veterinärbesiktningen börjar och
slutar
3.
Ange när bedömningen börjar
4.
Ange antal hanhundar, tikar och valpar.
5.
Finns uppfödarklass – skriv till resp
uppfödare och tala om vilka hundar som ingår.
6.
Finns avelsklass – skriv och tala om vilka avkommor som tävlar.
7.
Meddela ev domarbyte
8.
Lämna övriga upplysningar om ev. andra evenemang under dagen
9.
Påminn om att nummerlappen (om den är skickad) skall medtagas och att
vaccinationsintyg skall finnas.
Medtag vattenskål och ev
liggunderlag.
10. Skriv att SKK:s
utställningsbestämmelser gäller
11. Ange att valpar under 4
månaders ålder ej får införas på utställningsområdet.
12. Lämna en utförlig
vägbeskrivning, helst med kartskiss. Kontrollkör vägen och se
om Du själv hittar efter din egen beskrivning
13. Meddela telefonnummer för
upplysningar
14. Hälsa utställaren välkommen
Nummerlapparna kan med fördel delas
ut vid vaccinationskontrollen.
PM:et kan skickas via mail, men måste
skickas enskilt.
1. Utställningsgruppen skall
utse vem som hämtar domaren på morgonen
2. Utse vem som skall öppna utställningen
3. Kontrollera att alla
funktionärer som lovat komma ställer upp.
4. Kontrollera att mottagandet
av domaren fungerar.
5. Om det är gräsplan, slå
gräsmattan med gräsuppsamlare
6. Kontrollera att alla
tillbehör finns:
·
Sekreterarlådan
·
Ringinventarier: rep eller ringband, bord, stolar, sopsäckar etc
·
Vägvisare
·
Anvisningsskyltar
·
Prisbordet, priser, vandringspriser med tillhörande pärmar. Alla priser
märkta
·
Sekretariatet: växelpengar
·
Se till att kommissarien och bestyrelsen har fått aktuella
instruktioner.
Kommissariens jobb före öppnandet
Innan
första utställaren kommer skall kommissarien se till att följande blir gjort:
·
Ev gräs är nyslaget
·
Skyltning: infarter till orten, genom orten, till parkering
·
På platsen – insläpp, ev veterinär,
sekretariat, vatten, rastplats, katalogförsäljning,
toaletter
·
Ev bemanning av parkeringsplats
·
Bemanna entré
·
Ringarna byggda. Tänk på sol, sluttning, drag, belysning mm
Markera så att tält inte
ställs upp närmare ringen än 2 m
·
Kontrollera att allt är klart i ringen: tält, bord, stolar, prisbord,
ringlåda, rosetter, bord att visa hundarna på
·
Sopsäckar och gärna askkoppar
När kommissarien konstaterat
att allt är i ordning kan utställningen öppnas.
OBS Kommissarien äger ej
rätt att visa hund
Det åligger kretsarna att ha en aktuell förteckning
över vandringspriserna. Kontrollera att priserna lämnas tillbaka före angiven
tid. Skicka gärna en påminnelse.
Notera: ”För vandringspris och album som inte
överlämnas senast utställningsdagen, äger SST rätt att ta ut en avgift på
Kronor 1 500:- enl. styrelsebeslut 2005-02-22.
Bil: 1.
Kontrollera
noga om vandringspriserna tillfaller senaste vinnaren för alltid.
Utställningsansvarig skickar in listan med vunna VP
efter varje utställning till sammankallande i UK.
I annonsen skall anges vilka vandringspriser som man
tävlar om.
Om
kretsen väljer att sätta in en egen annons kan det vara lämpligt att ”tigga”
priser i denna. Tala om vem som har hand om priserna.
Beställ från SKK senast 3 veckor före
utställningen erforderligt material för ringsekreterarlådan.
( Bil. 1 Beställningsblankett )
I lådan skall finnas:
·
Inplastade dubbelsidiga kort i prissättningens färg i
kvalitetsbedömning
·
Kort för BIR, BIM, Cert, Reserv Cert, och Championat. HP och CK skall
finnas till hands för de utställare som så önskar
·
Kritikpärm med förberedda kritiklappar med nummer, klass och domarens
namn, även tomma kritiklappar
·
Resultatlistor, förberedda, ha gärna någon extra
·
D:o för ev. domaraspirant/elev
·
Funktionärskokarder
·
Pennor – svarta och röda
·
Block, tejp, sax
·
Gem, häftstift, säkerhetsnålar, snöre
·
Våtservetter och handsprit
·
Hushållspapper
·
Bajspåsar
·
Sopsäckar
·
Första hjälpen väska
·
3 st kataloger
·
Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD)
·
SRD utvärderingsblankett
·
Utställnings- och championatbestämmelser, de
senaste utgivna av SKK
·
Handläggningsrutiner avseende hundar som anmäls för att ha uppvisat ett
oacceptabelt beteeende.
( Bil. 2 Rapportblankett)
SKK:s Handbok för Utställningsansvariga skall vara
uppdaterad och finnas tillgänglig på utställningsdagen
De speciella kokarder som alltid skall utdelas på SST:s
cert utställningar är:
·
BIR, BIM, (valpar, vuxna och veteraner)
·
Cert
·
Reserv Cert
·
Championat
·
HP och CK skall finnas till hands för de utställare som så önskar
·
Avels- och uppfödarklass
Alla kokarder (rosetter) skall vara
försedda med SST:s logotype.